Spankracht, 50 jaar scouting

» Spankracht

"Spankracht, aangename herinneringen aan vijftig jaar scouting Boekhoute." Een boek over vijftig jaar scouting in Boekhoute. Dit jaar zitten we in ons 65ste levensjaar. Tijd om even wat oude herinneringen naar boven te halen. Wat nu volgt is een overzicht van de tien eerste groepsleiders die onze groep kende. Bij elk van hen staat een citaat uit spankracht, een boek waaraan zijzelf geschreven hebben.

» Een citaat...

Spankracht...uit de inleiding van oud-aalmoezenier De Neve:

"De voorgeschiedenis van scouting in Boekhoute begon in de zomer van 1941. De Christus-Koning scoutsgroep van Sint-Niklaas kwam op kamp in Boekhoute op de weilanden van de Oosterput bij landbouwer Achiel Rijckaert. Twee jongeren van Boekhoute, Gerard Goossens en ikzelf mochten aan het kamp deelnemen. Robert Buysse was ook een paar dagen van de partij. Wat een belevenis werd het !!! Pionieren, zelf eten koken op houtvuren (niet altijd gaar en wel eens aangebrand), in tenten slapen en meemaken dat een zomerstorm onze tent wegblies, werkten bij ons een ongekende geestdrift. Het zaad was gezaaid, weldra zou het ontkiemen met een kracht die niemand van de pioniers verwacht had."

In het boek vind je ook een overzicht van alle groepsleiders die onze groep heeft gekend.